יום שישי, 27 בדצמבר 2013

פרויקט ניקסי - חלק א'


התחלתי להתעמק במודד שקיבלתי - בעל תצוגת ה- Nixie Tube. אחרי בהייה בלוח שלו, החלטתי להתחיל לנסות להשתלט על התצוגה בלי לפרק אותה מהמארז. כך אני יכול להנות מהמנגנון שמספק לה מתח, ולחסוך בנייה של לוח מקביל ומסובך.

״אתה עולה ל-R392, לוקח ימינה ב-Q92, וזה מולך״

בולטים בלוח שלושה מעגלים משולבים. הימני המאונך, מר sn7114an. מדובר במקודד מבינארי לדצימלי. כלומר הוא מקבל ארבעה ביטים בארבע רגליים, ומדליק אחת מ-10 רגליים. נשמע מאוד הגיוני שהוא מקבל ספרה בבינארי ומדליק את הספרה המתאימה בניקסי.
משמאלו נמצא ה- 839. זהו מונה 16 בינארי, כלומר יש לו רגל אחת ככניסה, ו- 4 ביציאה. כל פולס שנכנס מוסף אחד למונה הפנימי, ומשנה את היציאות בהתאם (ייצוג בינארי של המונה).

בהנתן הנתונים הללו, הבנתי ששני אלה שולטים על איזו ספרה להציג, אבל לא באיזו מן השפופרות. כנראה שיש כאן מנגנון שדומה למה שמשתמשים בתצוגת 7 מקטעים. בכל חלקיק שניה דלוקה רק ספרה אחת בתצוגה וכך חוסכים רכיבים וזרם.

המעגל השלישי הוא 862. הוא מכיל שלושה שערי NAND משולשים. על התפקיד שלו אני אשב בהמשך.

השתמשתי גם במולטי מטר (לא בזה כמובן, אחד אחר מודרני. זה יהיה אדיוטי לנסות למדוד עם מודד את עצמו.) כדי לוודא את החיווטים. מעגל מופשט רק של שלושת אלה נראה כך:

לא השתמשתי ב- eagle


אז החלטתי שפה אני נכנס. לפחות בשלב ראשון.

שני החוטים המאולתרים הם Vcc ו- Gnd

נגד מושך את הרגל ל- Gnd, הלחצן מחבר אותה ל- Vcc
למזלי המעגלים לא מולחמים אלא יושבים על תושבות. הוצאתי את ה- 839, וחיברתי את הרגליים המתאימות למטריצה שלי. הוספתי 4 כפתורי לחיצה (ממוחזרים ממכשיר כלשהו כמובן) - והפעלתי (בזהירות - המכשיר פתוח ומחובר לחשמל).


אכן הצלחתי לספור - אבל רק עד 7. הרגל הרביעית של ה- 839 לא הדליקה את הספרה 8 אלא את 4. אני מניח שכיוון שה- 839 מונה עד 15 אבל הספרות הן רק עד 9, יש כאן עניין יותר מסובך עם הביט העליון (הרביעי). מן הסתם זה קשור לעובדה שה- 862 מחובר לביט הנ״ל ולביט התחתון. בכל פעם שהם שניהם 1, ובהנחה שגם הכניסה השלישית ל-NAND הזה היא 1 כל הזמן, הוא מאפס את ה- 839 (1 בביט התחתון ובביט העליון נותנים 1001 שזה 9).

בפעם הבאה ננסה להבין איך לשלוט על כל ספרה בנפרד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה